Alvasi en Hilhorst slaan handen inéén

Nieuwleusen/Staphorst

Alvasi Reclame uit Nieuwleusen en Hilhorst Reclame uit Staphorst zijn een samenwerking aangegaan. Beide bedrijven blijven zelfstandig bestaan en behouden hun eigen klanten en personeel. De nieuwe situatie is al sinds 1 januari 2018 van kracht.

‘Het is ongelooflijk hoeveel we elkaar al hebben kunnen versterken’, aldus Erik Fieten, eigenaar Alvasi Reclame. ‘Met name op organisatorisch vlak hebben we al veel van elkaar kunnen leren’, voegt Janniek Hilhorst daar aan toe.

Historie

Hilhorst kent een geschiedenis van bijna dertig jaar in Staphorst, terwijl Alvasi al ruim tien jaar aan de weg timmert in Nieuwleusen. Beide bedrijven draaien prima, een samenwerking is in die zin zeker geen noodzaak. Fieten: ‘Wel moeten we kijken naar de toekomst, zodat we de groei kunnen bijbenen. Als ondernemer is het goed om ook eens in de keuken van andere bedrijven te kijken. Zo kwam ik met Janniek in gesprek omdat ik een keer een meter folie tekort kwam voor een klus. Aan de Wethouder Klompstraat zag ik een collegabedrijf dat de boel erg netjes voor elkaar heeft. Twee soortgelijke bedrijven met ieder duidelijk zijn eigen expertise. Hieruit ontstond de gedachte van een samenwerking, om zodoende elkaars flexibele schil te zijn.’

Ondernemen is vooruit kijken, dus ook de vraag over opvolging na bijna 30 jaar ondernemen kwam naar voren. ‘Beter te vroeg dan te laat’, aldus Hilhorst. ‘In mijn geval met mijn 55 jaar wel wat op tijd. Het bedrijf is en blijft voor mij een bijzondere plek en ik vind het belangrijk dat dit op een goede manier voortgezet wordt. Dit is prettig voor de vele klanten maar er werken hier natuurlijk ook toegewijde mensen die ik zekerheid wil bieden. Ik draag het liever over aan een collega uit de buurt dan aan een investeringsmaatschappij. Aangezien het vertrouwen er aan beide kanten is lijkt mij dit een erg mooie stap.’ Hilhorst gaat in de loop van de tijd een stapje terug doen, maar blijft werkzaam bij het Staphorster reclamebedrijf.

Voordelen voor de klant

Met onder meer het grafisch ontwerp en de realisatie van logo’s, autobeletteringen, gevelreclames en interieuraankleding bieden Alvasi en Hilhorst in grote lijnen dezelfde producten en diensten aan. Van een fusie is echter geenszins sprake. Beide bedrijven blijven zelfstandig en behouden hun eigen mensen en ook het vaste, vertrouwde aanspreekpunt. Belangrijk zijn de verschillen die juist een wederzijdse versterking opleveren. ‘Hilhorst levert en bedrukt bijvoorbeeld geen bedrijfskleding en wij wel’, zegt Fieten. Die aanvragen worden naar Alvasi gestuurd, waar een compleet ingerichte showroom aanwezig is en de bedrukkingen in eigen huis verzorgd worden. Daarentegen heeft Hilhorst meer kennis van montage van reclame-uitingen, wat ook blijkt uit de volledige werkplaats met lasapparaten, zaagtafels en een spuiterij. Hilhorst: ‘Men weet vaak niet dat we ook het grafische ontwerp en de ideeën en concepten verzorgen, terwijl beide bedrijven daar specialisten voor in dienst hebben. We ontwerpen als gevolg van de samenwerking nu ook websites.’

Zo levert de samenwerking voor de klanten van Alvasi en Hilhorst volgens de gedreven ondernemer Fieten alleen maar voordelen op. ‘We behouden allebei onze eigen identiteit, maar ik denk dat we onze producten en diensten straks nog beter, sneller en efficiënter kunnen aanbieden. Ik hoop snel de cultuur, klanten en werkwijze van Hilhorst Reclame goed te leren kennen. Het zal druk worden, maar het is mijn doel om op termijn twee zelforganiserende bedrijven te leiden.’