Ten Kate Racing keert terug op het hoogste platform

Nieuwleusen - Het Nederlandse Ten Kate Racing Yamaha keert in 2021 zo goed als zeker met een eigen team terug in het FIM Supersport World Championship. Werkte het team het afgelopen jaar in deze klasse nog samen met EAB Racing, komend seizoen gaat de in Nieuwleusen gevestigde formatie er alles aan doen om de tiende WorldSSP-titel in de wacht te slepen.

Het verhaal is bekend: eind 2018 verbrak Honda de jarenlange samenwerking met Ten Kate Racing. Gerrit en Ronald ten Kate en teammanager Kervin Bos gingen echter niet bij de pakken neerzitten en keerden in 2019 halverwege het seizoen met Yamaha en de Fransman Loris Baz terug in het FIM Superbike World Championship. Niet zonder succes, want na het seizoen 2020 staat de teller al weer op vier podiumplaatsen en wist ‘Ten Kate’ als klein privé-team meerdere keren de officiële fabrieksteams te kloppen.

Meerdere fronten

In 2020 was Ten Kate Racing echter niet alleen actief in het FIM Superbike World Championship, maar ook in de World Supersport 3000-klasse was het team vertegenwoordigd. Hiervoor werd een samenwerking aangegaan met EAB Racing, het team van Ferry Schoenmakers. Als coureurs werden voormalig Moto2-coureur Steven Odendaal (WorldSSP) en Nederlander Glenn van Straalen (WorldSSP300) aangetrokken.

De gewenste successen – podiumplaatsen en overwinningen – bleven ondanks een aantal sterke optreden van Odendaal uit, terwijl Van Straalen halverwege het seizoen de overstap maakte naar de WorldSSP-klasse als vervanger van de geblesseerde Jaimie van Sikkelerus binnen het MPM Routz Racing (het team waarmee EAB Racing samenwerkte en een pitbox deelde tijdens het seizoen).

Eigen weg

Inmiddels is bekend dat Ten Kate Racing en EAB Racing komend seizoen ieder hun eigen weg gaan en dat Ten Kate Racing zelf haar activiteiten weer wil oppakken in de klasse waar het in het verleden maar liefst negen keer de wereldtitel wist te veroveren.