Column FitFabrique: Help! Ik wil niet naar de IC!

Michelle Mussche van FitFabrique schrijft één keer in de maand een column voor de Staphorster.

Iedereen heeft wel eens van die momenten: je voelt je totaal niet happy en je hebt meer gegeten dan je gepland hebt. Maar wat als dit moment een tijd(je) duurt? Op dit moment werk je veel thuis, zit veel je alleen en voel je je daardoor eenzaam. Je ‘normale’ ritme is weg en je sociale contacten zijn beperkt.

Gezond eten, genoeg bewegen en maat houden met alles wat ongezond is kan leiden tot een milder ziekteverloop van Covid-19. Daarom moet het kabinet zich richten op leefstijladvies zeggen onderzoekers van TNO. Gezond leven blijkt heel erg zinvol om het risico op ernstige complicaties wat betreft het coronavirus aanzienlijk te verlagen. Bekende leefstijlaandoeningen zoals hoge bloeddruk, diabetes en hart- en vaatziekten zijn momenteel vaak de reden dat mensen onder de 70 in het ziekenhuis belanden na een coronabesmetting. Wat kan je er aan doen om dit te voorkomen?

1. Eet gezond: Je bent waarschijnlijk veel thuis, je verveelt je misschien wel en er zijn meer verleidingen waardoor je eerder geneigd ben om veel en ongezond te gaan eten. Je weet zelf dat dit niet slim is, toch? Weet jij precies wat wel en niet gezond is?

2. Eet niet teveel: Je kan nog zo gezond eten, maar te veel van gezond eten, maakt je ook niet gezond. Nu je minder onderweg bent beweeg je vaak ook minder, pas je porties aan op je behoeftes!

3. Beweeg voldoende: Bewegen is goed voor lichaam en geest! FitFabrique is de plek om op een veilige, efficiënte manier aan beweging te doen. Met bijvoorbeeld de Milon cirkel training ben je in 35 minuten klaar, hoezo geen tijd voor? Kom eens een weekje proef trainen!

4. Zorg voor een goede mentale gezondheid: Corona zorgt voor veel stress en angstgevoelens. Jezelf langdurig druk maken en blootstellen aan angst heeft ook een negatief effect op je gezondheid. Probeer niet te blijven hangen in de angst, maar probeer je gedachten te verzetten. Lukt het niet om met negatieve gedachtes om te gaan. Zoek dan hulp!

5. Slaap voldoende: Het is heel verleidelijk om tot 3 uur ’s nachts op de bank Netflix te kijken of om te gamen. Je hoeft morgen waarschijnlijk toch niet naar je werk en je hebt verder toch niks te doen. Of misschien lig je wel wakker omdat je bang bent voor het coronavirus of omdat je andere zorgen hebt. Sinds de coronacrisis slapen veel mensen slechter. Niet kunnen slapen is vaak het neveneffect van stress. Zorg dus dat je je stresslevels zo veel mogelijk verlaagd.

Aan de slag!

Waar liggen jouw verbeterpunten? Waar ga je de komende weken aan werken? Kies voor jezelf en je gezondheid en ga aan de slag! Wil je niet met andere mensen trainen vanwege het besmettingsrisico? Maak een afspraak bij FitFabrique Staphorst, wil je naast beweging ook je sociale contacten onderhouden? Kom dan een weekje proef trainen bij FitFabrique Nieuwleusen. Werk aan je gezondheid, wacht niet tot het te laat is!