Geen pil kan op tegen voordelen wandelen

Eigenlijk is wandelen goed voor alles. Je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten en spieren, gewicht en geheugen; ze gaan er allemaal op vooruit. En niet te vergeten: je humeur wordt er beter van. En dat allemaal door heel simpel elke dag minstens een half uur te lopen. Waarom is juist wandelen zo goed voor je, en hoe gezond is het precies?

De conditie van je longen en hart gaat vooral vooruit bij stevig doorwandelen. Daarbij loopt de hartslag op tot 170 slagen per minuut, minus je leeftijd. Voor een zestigjarige is dat dus 110. Wandelen versterkt de spieren en botten en vermindert daardoor de kans op osteoporose (botontkalking). Door botten regelmatig te belasten worden ze niet alleen sterker, wie veel loopt bouwt zelfs nieuwe botmassa op. 

Wandelen is ook goed voor het kraakbeen, het elastische weefsel tussen de botten. Als je wat ouder wordt, kun je sneller pijn in je gewrichten krijgen, zeker als je ze als draait. Door weinig te bewegen is het kraakbeen in de gewrichten dunner geworden. Wandelen helpt het kraakbeen op te bouwen en daardoor soepeler te bewegen.

Dagelijks minstens een half uur lopen verlaagt ook nog eens de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed. Daarnaast verbetert het de conditie van hart en bloedvaten

Bij mensen die hun hele leven lichamelijk (en geestelijk) actief blijven, vermindert de kans op alzheimer met twintig tot vijftig procent. Ook voor mensen die dementeren is wandelen gezond. Wandelaars zijn opgewekter en hun geheugen functioneert beter.

Wie niet zo’n geweldige conditie heeft, doet er wel goed aan het wandelritme geleidelijk op te bouwen. Op de community van de Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) en op www.wandeltraining.nl vind je schema’s en tips. Kort gezegd komt het erop neer dat je steeds meer minuten stevig doorloopt en dat afwisselt met twee minuten rustig lopen.

Een trainingsschema voorkomt spierpijn en pijnlijke schenen. Echte blessures ontstaan niet snel, behalve bij wie ongetraind lange tochten loopt. Loop rechtop en ontspannen, in een tempo dat gemakkelijk vol te houden is. Maak de passen niet te groot, wikkel je voeten goed af en laat je armen soepel meebewegen. Het is niet nodig extra stevig met de armen te zwaaien.

Veel gezondheidseffecten treden pas op als je langere tijd elke dag wandelt. Maar wie vandaag begint, voelt zich meteen meer ontspannen en krijgt een beter humeur. Na een week zult je al merken dat je conditie verbetert.