Naar de sportschool; waar let je op?

Is jouw beeld van een sportschool er eentje van een ruimte waar jonge, strakke lijven zich in het zweet staan te werken? Waar je outfit of de omvang van je spierbundels vooral tellen? Dan wordt het tijd om te ontdekken dat de tijden veranderd zijn. De sportschool is er voor alle leeftijden en niveaus.

Oudere sporters kun je simpelweg verdelen in drie types: degenen die nooit gestopt zijn met trainen, de mensen die ooit, misschien lang geleden, eens iets aan sport hebben gedaan en degenen die helemaal nooit gesport hebben. 

Het is goed om te bewegen wanneer je wat ouder bent, maar realiseer je ook dat je spieren minder kunnen hebben. Al sta je al jaren in de sportschool en train je nog alsof je 25 bent: je lichaam gaat vroeger of later protesteren tegen de ‘schade’ die je het toebrengt. Naarmate je ouder wordt hebben je spieren nu eenmaal meer tijd nodig om te herstellen. 

Volgens deskundigen is het daarom slim om je lichaam in z’n geheel te trainen in plaats van in gedeeltes. Focus je op functionele oefeningen in plaats van op het trainen van verschillende spiergroepen per keer. Je kunt best aan de slag gaan met zware gewichten, maar het is belangrijk dat je blijft variëren tussen verschillende oefeningen en je focust op een goede houding. 

Heb je zin om, als de sportscholen weer open gaan, het weer te proberen? Als je in het verleden veel krachttraining hebt gedaan zullen je spieren zich dat herinneren. Wel is het belangrijk je ego aan de kant te schuiven en licht te beginnen.

Zodra je spieren weer oefeningen herkennen kun je zwaarder gaan trainen. Zo sterk als in je twintiger jaren zul je niet meer worden;  je spierkracht en flexibiliteit nemen af met de tijd. Toch is dit geen reden om niet te sporten. Het houdt je juist zo jong mogelijk. 

Waag je de moedige stap om voor het eerst in je leven een sportschool van binnen te bekijken? Goed bezig! Bouw eerst zelfvertrouwen op door basale oefeningen te doen, zoals lunges of squads. Een trainingsschema kan je houvast geven.