Wat te doen na een vreemd telefoontje of bericht van de bank? Politie: ‘Bouw een pauze in’

Staphorst - Steeds meer senioren wonen zelfstandig. De veiligheid en weerbaarheid van deze bewoners is van groot belang. Veel ouderen weten al wat te doen als er iemand met ‘mooie verhalen’ aan de deur staat. Maar ook oplichters staan niet stil. De Politie komt daarom met een aantal tips.

Tegen een babbeltruc doen een kierstandhouder en een paar kritische vragen wonderen. Maar bijna iedere oudere heeft wel een smartphone of een computer. „De één is daar vaardiger mee dan de ander”, aldus politievrouw Leonie Hars. Leonie geeft leiding aan het team dat zich in het district IJsselland bezig houdt met gedigitaliseerde criminaliteit.

Zijn altijd oplichters

Voor de oplichter is de smartphone een slimme manier om je woning binnen te dringen. „Dat kan via een zogenoemd appje of iemand die u opbelt als bankmedewerker. Met flinke paniek moet u snel geld overmaken of ze komen met veel gevoel voor service de bankpas (doorgeknipt) bij u thuis ophalen. Dit zijn altijd oplichters. Altijd, herhaal ik nog maar eens”, vertelt Hars. „Criminelen bellen je soms op met een echt lijkend telefoonnummer van de bank. Uw bank zal u nooit vragen om codes of geld over te maken. Zij komen uw bankpas ook niet aan huis ophalen.”

De oplichters zorgen voor paniek en onrust in het gesprek. Er moet snel gehandeld worden en ze maken misbruik van het vertrouwen in de bank. „U wordt helemaal meegezogen in dat gesprek. Ook al zegt uw gevoel; klopt dit wel? Bouw dan een pauze in”, vertelt Hars. „Het belangrijkste advies dat we hebben is echt heel eenvoudig. Iedereen kan het. Jong en oud. Zeg dat u terugbelt en bel daarna direct iemand die u vertrouwt voor advies. Uw partner, zoon, dochter of een goede vriend. Praat eerst met een ander, leg de situatie uit en stap uit die panieksituatie. Dan kunt u weer scherp denken. Bel samen naar de bank om te vragen of zij u hebben gebeld.

Een hulpkaart en praat erover

Aan ouderen en hun (klein)kinderen of goede vrienden vraagt Hars om met elkaar heldere afspraken over deze oplichtingsvoorbeelden te maken. „Wat doet u in zo’n situatie? U voorkomt samen een hoop ellende. We hebben een handig kaartje gemaakt voor naast/ bij de telefoon. Kijk daarnaar als u het niet vertrouwt en zeg dat u terug zult bellen. En hang op!”

Wanneer je dit overkomt dan kun je zelfs schaamte voelen. „Maar iedereen kan dit overkomen”, benadrukt Hars. „De oplichters zijn heel geraffineerd en hebben hun verhaal verfijnt. Praat er samen over. Aan de familie en vrienden van slachtoffers; oordeel niet maar bied hulp.”